Wednesday, January 31, 2007

 

Köprü zammı-Plakaya ceza ve keyfilik 1 Şubat 2007 Hürses Gazetesi

KÖPRÜ ZAMMI- PLAKAYA CEZA VE KEYFİLİK

Bir ay önceki bir yazımda, Karayolları Genel Müdürlüğünün, köprü ve otoyol araç geçiş ücretlerinin artırılmasına ilişkin kararının, iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Bölge İdare Mahkemesinde açılan bir davanın görülmekte olduğunu yazmıştım.

Geçtiğimiz günlerde Ankara 10. İdare Mahkemesi, köprü ve otoyol araç geçiş ücretlerine yapılan zammın iptali amacıyla açılan davada, yürütmenin durdurulmasına karar verdi. İdare Mahkemesi, 31 Ağustos 2006 tarihinde, İstanbul Boğaz Köprülerine yüzde 33, paralı otoyol geçiş ücretlerine ise yüzde 20 oranında yapılan zammın yürütmesini, ''uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceği'' gerekçesiyle durdurdu. Karayolları Genel Müdürlüğü hiç şüphesiz karara itiraz edecek. Karayolları Genel Müdürlüğü sürecin lehlerine değişmemesi halinde, 1 Eylül'de yapılan zammı geri çekmek zorunda kalacak.

Ankara 10. İdare Mahkemesi'nin, 31 Ağustos 2006 tarihinde, İstanbul Boğaz Köprülerine ve paralı otoyol geçiş ücretlerine yapılan zammın yürütmesini durdurma kararına karşılık, aksi yönde, Karayolları lehine sonuçlanmış benzer bir dava da mevcut. Karayolları Genel Müdürlüğünün itirazı üzerine Bölge İdare Mahkemesi davayı inceleyecek. İptal istemiyle açılan bu davada, henüz ''yürütmeyi durdurma'' kararı verildi. Ancak yürütmeyi durdurma kararları davanın lehe sonuçlanacağı anlamına gelmiyor. 'Kararın İdare’ye tebliğ edildiği tarihten sonra, uygulanması için bir aylık süre var. Bu süre sonunda yargının verdiği kararın İdarece uygulanması zorunlu.

Basın toplantısı düzenleyerek hükümetin politikasını eleştiren davacı, İstanbul Milletvekili Sevigen, köprü ve otoyollara yapılan zamlarla yoksul kesimlerin üzerine gidildiğini, dünyanın hiçbir yerindeki köprü geçiş ücretlerinin Türkiye'deki kadar yüksek olmadığını dile getirdi.

Ankara 10. İdare Mahkemesinin yürütmeyi durdurma kararında ''Önemli kamusal faaliyetlerden olan ulaşım sektörünün öncelikli olarak devletin gelir artırıcı bir kalemi olarak görülmesi, gelişmiş ülkelerdeki geçiş ücretlerinin emsal alınarak saptanması, hakkaniyete, külfetlerin adil dağıtılması ilkelerine aykırı olacağından, Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde ve denetiminde bulunan İstanbul Boğaz köprüleri araç geçiş ücretlerine yüzde 33, paralı otoyol geçiş ücretlerine de yüzde 20 oranında zam yapılmak suretiyle geçiş ücretlerinin 31 Ağustos 2006 tarihinden itibaren yeniden belirlenmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmamaktadır.'' görüşüne yer verildi.
Gerçekten de enflasyon oranının çok üzerinde köprü zammı yapılması keyfi bir uygulama…

Sevigen’in gündeme getirdiği diğer bir konu trafikte plakaya kesilen keyfi cezalar… Sevigen, plakadan kesilen trafik cezalarını ''arkadan adam vurma'' olarak nitelendiriyor. Gerçek payı olan bu görüşe katılmamak mümkün değil. Trafik kurallarına uyma konusundaki hassasiyetime rağmen bir ay içinde bu şekilde aracıma kesilen iki ceza önümde ödenmeyi bekliyor. ''Yolda gidiyorsunuz ya da aracınızı iki dakika trafiği engellemeyecek şekilde geçiçi olarak park ediyorsunuz birinin canı sıkılıyor, size ceza yazıyor, ayrıca cezanın hukuki gerekçesi de yok. 70, 100, 200 milyon lira cezalar söz konusu. Vatandaş bu konuda feryad ediyor. ‘‘Ali kıran baş kesen’’ zihniyetinden vazgeçilmesini talep ediyorlar. Bu konu İstanbul trafiğinde hemen her araç sürücüsünün başına geliyor. Vatandaş ve tüketici olarak keyfiliğe karşı bu görüşlere katılmamak mümkün değil. Umarız yargının uyarıları doğrultusunda yasa uygulayıcılarında gerekli tutum değişikliğini biraz olsun görebiliriz…

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?