Saturday, December 16, 2006

 

GAYRİMENKUL VE OTOMOTİVDE KAMPANYALI SATIŞLAR

20 Kasım 2006 Pazartesi Hürses Av.Şule Eyüpgiller
Ülkemizde 1950 li yıllarda bankaların kura yoluyla ev dağıttığı dönemlerden bu yana herhangi bir yasal düzenlemeye konu olmadan, tüketici hakları korunmadan, gelişigüzel yapılan ve birçok tüketicinin geçmişte mağdur olmasına neden olan kampanyalı satış uygulamaları nihayet 2003 yılında düzenlenmişti. 13 Haziran 2003 tarihli Kampanyalı Satışlara İlişkin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleriyle kampanyalı satış, “gazete, radyo, televizyon ilânı ve benzeri yollarla tüketiciye duyurularak düzenlenen kampanyalara iştirakçi kabul edilmesi ve malın veya hizmetin daha sonra teslim veya ifa edilmesi suretiyle yapılan satış türü” olarak tanımlandı. Yönetmelikte yapılan düzenlemeyle 2005 yılı başı itibariyle gayrimenkul ve otomotivde tüm kampanyalı satışların izin belgesine bağlanması hükme bağlanmıştı. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı geçtiğimiz dönemde bu yönetmelik kapsamında ciddi denetimler yürüterek şartlarına uygun olmayan kampanyalar veya izinsiz kampanyalarla ilgili küçümsenemeyecek cezalar kesilmesine karar verdi.
Düzenlenecek kampanyalı satışlarda, belirli malların kampanyaya konu olması durumunda, “Kampanyalı Satış İzin Belgesi” alınması zorunlu tutuldu: Konut ve tatil amaçlı gayrimenkul, motosiklet, otomobil, minibüs. Gayrimenkul ve otomotiv ürünleri dışında kalan mal ve hizmetlerin, kampanyalı satış yöntemi ile satılması durumunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan izin alınmasına gerek görülmüyor. Ülke genelini kapsayan kampanyalı satış düzenleyenler Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne, yerel düzeyde kampanya düzenleyenler ise merkezlerinin bulunduğu Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü’ne müracaat ederek “Kampanyalı Satış İzin Belgesi” almak zorundalar.
Başvuru sırasında son derece kapsamlı belgeler isteniyor: Bakanlığın internet sayfasında ilan edilen örneğe uygun Kampanyalı Satış İzin Belgesi , satıcı veya sağlayıcının ticari faaliyet alanını ve kuruluşunu gösteren Ticaret Sicil Gazetesi, satıcı veya sağlayıcıyı temsil etmeye yetkili olanların noter onaylı imza sirküleri, Mali Müşavir veya Yeminli Mali Müşavir tarafından onaylı en son tarihli bilanço, İthal mallar için yurtdışındaki üretici veya yetkili dağıtıcı ile yapılan anlaşmanın yeminli tercüme bürosunca çevirisi yapılan Türkçe örneği, bir önceki yıl içerisinde düzenlediği kampanyaların sonuçları hakkında, bağımsız denetim kuruluşu tarafından düzenlenen raporun noter onaylı bir nüshası.
Malın teslim ya da hizmetin ifa süresi, sözleşmenin düzenlendiği tarihten itibaren hiçbir şekilde oniki ayı, konut ve tatil amaçlı taşınmaz mallar için ise 30 ayı geçemiyor. Kampanya düzenleme yetki belgelerinin geçerlilik süresi iki yıl olduğundan süre sonunda belgenin süresinin uzatılması gerekiyor. Kampanyalı satışlara ilişkin ilan ve reklamların Reklam Kurulunca belirlenen ilke ve esaslara uygun olması gerekiyor. Taksitli kampanyalı satış ilanlarında, kampanyanın başlangıç ve bitiş tarihleri ile kampanya konusu mal veya hizmetin peşin satış fiyatı ile varsa taksitle satış fiyatının ayrı ayrı belirtilmesi zorunlu. Kampanyalı satış izin belgesi, kampanya ilan ve reklamlarında kullanılamıyor.
Kampanyalı Satış Sözleşmelerinin belirli kurallara uygun olması gerekiyor.Kampanyalı satışlarda satıcı veya sağlayıcının son derece ayrıntılı bilgileri yazılı olarak bildirmeleri ve taraflar arasında akdedilen sözleşmenin bir nüshasını tüketiciye vermeleri zorunlu. Bu bilgiler; Tüketicinin ve kampanyayı düzenleyenin isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri, sözleşmenin tarihi, peşin satış fiyatı, toplam satış fiyatı, faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve (sözleşmede belirlenen faiz oranının yüzde otuzunu geçmemek üzere) gecikme faizi oranı,borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları, peşinat tutarı, ödeme planı, kampanyanın bitiş tarihi, mal veya hizmetin teslim veya ifa tarihi ve şekli, marka, model, renk ve benzeri ayırıcı özellikleri.
Bu bilgilere ek olarak tüketicinin ödemelerinin, malın teslim ve hizmetin ifa edileceği tarihe kadar ne şekilde güvence altına alındığının , sigorta ettirilmesi veya banka teminatı altına alınmasına ilişkin şartların belirlenmesi önem taşıyor. Bu güvenceler sağlanmadan kampanya düzenlenmesi de sözkonusu olamıyor.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın kampanyalı satışlar alanındaki yoğun çalışmaları devam ediyor. Tüketicinin korunması konusunda bu önemli gelişmeleri memnuniyetle izlerken, bu önemli konuda yaygın, adil ve etkin uygulamaların devamını diliyoruz.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?