Saturday, August 26, 2006

 

KREDİ KARTI DOLANDIRICILIĞINA DİKKAT

Hürses 21 ağustos 2006 Av.Şule Eyüpgiller

Son yıllarda kredi kartı kullanımının artmasıyla kredi kartı dolandırıcılığı da arttı. Özellikle her köşe başında adeta önüne gelen herkese kredi kartı vermeye çalışan banka görevlilerinin yoğun çabalarının da önemli katkısı olduğu bir gerçek.
Sahte para gibi sahte kredi kartı basan dolandırıcılar çeşitli yöntemler kullanıyorlar. Adli kayıtlara göre bugüne kadar 10 çeşit kredi kartı dolandırıcılığı saptanmış.Ancak en tehlikelisi kopyalama yoluyla yapılan sahte kredi kartları. Bu yöntemde kopyalanan karttaki bütün bilgiler gerçeği yansıttığı için dolandırıcılığın ispatı çok daha zor oluyor.
Dolandırıcılar bazen bankaların posta yoluyla gönderdikleri kredi kartını ele geçirerek bazen de çalıntı kartları kullanarak teknolojik imkanlardan yararlanarak kopyalama yapıyor ve kredi kartı sahibinin hesabını boşaltabiliyorlar.
Dolandırıcıların genellikle kart bilgilerine internet üzerinden ulaştıkları göz önünde bulundurularak güvenilir olmayan sitelere kişisel bilgi verilmemesi önem taşıyor.

Özellikle İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla sorumluluğun kimde olduğu sorusuna yanıt aranmaya başlandı.Sahte kredi kartı kullanımında sorumluluğun kime ait olduğu tartışmaları sürerken İstanbul 6'ncı Ticaret Mahkemesi, sahte kredi kartıyla yapılan alışverişlerde sorumluluğun kartı veren bankada olduğuna karar verdi. Davaya konu ürünü satan şirket, ödeme döneminde ürün bedelinin karşılığının, hesabına yatırılmaması üzerine ilgili bankaya müracaat ederek ödeme talebinde bulunuyor. Ancak banka "Kartlar sahte çıktı, bu nedenle para ödeyemiyoruz" şeklinde bir yanıt veriyor.Bunun üzerine şirket bankaya dava açıyor.

Mahkeme yaptığı incelemelerde ilgili şirketin, yapılan satış sırasında bütün kimlik kontrollerini titizlikle yaptığını , ancak kart kopyalanmış olduğu için sahteciliğin anlaşılamadığını belirledi. Mahkeme, gerekçeli kararda ‘’üye işyerinin, kontrol ile ilgili yükümlülüklerini tam olarak yerine getirmediği kanıtlanamamıştır. Bankanın, satış bedellerini bloke ederek üye işyerine ödememesinde haksız olduğu sonuç ve kanaatine varılmıştır ‘ ifadesine yer verdi . Yargıtay ilgili Hukuk Dairesi’nin 2 yıl süren incelemeleri sonunda, 4 yıl devam eden yargılama süreci tamamlandı ve adı geçen karar oybirliğiyle onandı
Bu tür olaylarda kusurun bankanın üzerinde kalmasının konunun kökten çözümlenmesini sağlayamayacağı açık…Kredi kartı dolandırıcılıklarının önlenmesinde tüm kesimlere görev düşüyor. İstanbul Barosu Bilişim Hukuku Merkezi tarafından , Bankalararası Kart Merkezi uzmanlarının ve çeşitli üniversitelerin katıldığı toplantılar düzenleniyor. Bu toplantılarda ‘’Banka ve Kredi Kartı Suçları’’ ve ‘’Türk Ceza Kanun’unda bilişim suçları’’ ele alınıyor. Kredi kartı kullananların yanı sıra ilgili meslek kuruluşlarının bu tür suçları önleme konusundaki yoğun çabaları mutlaka yarar sağlayacaktır.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?